úterý 16. prosince 2025,
9.00-cca 14.00 h
2350 Kč/os.,
v ceně výklad lektorky, studijní materiály, certifikát o absolvování, káva, oběd
bude předáno po ukončení semináře
MV ČR – AK/PV, AK/VE
1. Principy právní ochrany dřevin rostoucích mimo les v zákoně č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Princip ochrany, princip péče, princip povolování kácení; Metodická instrukce MŽP k aplikaci § 8 a § 9 zákona, další metodické materiály MŽP.
2. Aktuální legislativní vývoj: povolování kácení pro účely záměru vyžadujícího jednotné environmentální stanovisko (JES), návrh novely ZOPK k posílení právní ochrany dřevin zejména v případě kácení pro záměry vyžadující JES (povinná NV, příp. poplatek za kácení dřevin vypočtené podle nové přílohy ZOPK).
3. Vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, ve znění vyhlášky č. 222/2014 Sb. a č. 86/2019 Sb. - novela účinná od 1. 4. 2019: výjimky z požadavku doložení souhlasu vlastníka (účely vyvlastnění), ochrana náhradních výsadeb a další dílčí změny
Ovocné dřeviny v zahradách, zapojené porosty dřevin, stromořadí, Metodické doporučení MŽP k vyhlášce.
4. Ochrana dřevin před poškozováním a ničením
Výjimky z obecné ochrany zavedené invazní novelou (vložený odst. 2 do § 7), kdy se o nedovolené zásahy nejedná podle § 2 odst. 2 vyhlášky č. 189/2013 Sb., pokuty za poškození ořezem aj., přesazování a jiné nestandardní zásahy do dřevin z pohledu práva.
5. Povinnost vlastníků pečovat o dřeviny, její vymahatelnost, právní následky neplnění; spory o vlastnictví dřevin
„Poškození dřevin zanedbáním péče“ z pohledu zákona č. 114/1992 Sb.; vztah k občanskoprávní odpovědnosti za škodu a trestněprávní odpovědnosti.
6. Povolování kácení dřevin a ukládání náhradní výsadby
Požadavky na správní řízení a rozhodnutí o povolení ke kácení vyplývající ze zákona č. 114/1992 Sb., vyhlášky č. 189/2013 Sb. a správního řádu, zejména vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin a správní uvážení o závažných důvod pro povolení kácení. Ukládání náhradní výsadby, na jakých pozemcích, v jakém rozsahu.
7. Výjimky z povolovacího principu – jiné režimy kácení
Kácení na předchozí písemné oznámení, kácení dřevin „se stanovenou velikostí, popř. jinou charakteristikou“, kácení v tzv. krajní nouzi.
8. Památné stromy a zvláště chráněné druhy rostlin, kácení dřevin a dotčení dalších zájmů chráněných ZOPK (VKP, krajinný ráz, ZCHD, ptáci apod.)
9. Kompetence – výkon státní správy v ochraně dřevin rostoucích mimo les
Problematika „podjatosti“ při povolování kácení dřevin na obecních pozemcích; kontroly výkonu státní správy dřevin Českou inspekcí životního prostředí.
10. Účast veřejnosti, práva ekologických spolků, občanů a obcí
Zejména práva spolků podle § 70 odst. 2 a 3 zákona č. 114/1992 Sb.
11. Prevence a odpovědnost na úseku dřevin rostoucích mimo les
Omezení a zákaz kácení, přestupky, odpovědnost za ekologickou újmu.
12. Zásahy do dřevin z pohledu jiných právních předpisů včetně občanského zákoníku
Vodní zákon, energetický zákon, zákon o drahách, zákon o pozemních komunikacích, zákon o státní památkové péči; dřeviny z pohledu soukromého práva („nový“ občanský zákoník: podrosty a převisy, obtěžování nadměrným stíněním atd., stromy v těsné blízkosti společné hranice pozemků, stromy společné, odpovědnost za škodu).